Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies, między innymi w celach zbierania danych statystycznych. W opcjach programu wyświetlającego tą stronę można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies (w większości domyślnie włączone jest ich zapisywanie). Aby zmienić te ustawienia skorzystaj z dostępnej pomocy w oprogramowaniu, z którego korzystasz. Po wyłączeniu zapisu tych plików nie wszystkie funkcjonalności strony mogą działać prawidłowo.
Na temat cookies można przeczytać w wikipedii.

Odwiedza nas 34 gości oraz 0 użytkowników.


Faustyna KowalskaW drugą Niedzielę Wielkanocną obchodzimy Niedzielę Miłosierdzia Bożego, ustanowione przez papieża Jana Pawła II 30 kwietnia 2000 roku, podczas Mszy kanonizacyjnej Faustyny Kowalskiej.

Po raz pierwszy Jezus mówił o pragnieniu ustanowienia tego święta 22.02.1931 roku, gdy przekazywał siostrze Faustynie wolę co do powstania obrazu Chrystusa Miłosiernego. Eugeniusz Kazimirowski namalował w 1934 roku pierwotną wersję tegoż obrazu. Większość rozmów z Mesjaszem, święta zapisała w Dzienniczku, stanowiącym inspirację dla encykliki papieża Jana Pawła II Dives in Misericordia - o Bożym Miłosierdziu (z 30.11.1980 roku). Papież zmarł 02.04.2005 roku w wigilię Niedzieli Miłosierdzia Bożego.

W późniejszym czasie Zbawiciel wyjaśnił, co przedstawia ten obraz: blady promień symbolizuje wodę usprawiedliwiającą dusze, a czerwony - oznacza krew, która jest życiem dusz.

Obraz Miłosierdzia Bożego - pierwotna wersjaPan wskazał Świętej także pięć sposobów, w jaki ludzie mogą wypraszać zbawienie dla siebie i całego świata:

  • koronka do Miłosierdzia Bożego
  • modlitwa przed obrazem Jezusa Miłosiernego z napisem: „Jezu, ufam Tobie”
  • modlitwa w godzinie konania Chrystusa na krzyżu, zwanej Godziną Miłosierdzia (o 15.00)
  • obchodzenie święta Miłosierdzia
  • szerzenie czci Miłosierdzia Bożego modlitwą, słowem oraz czynem.

Swe nieskończone Miłosierdzie Chrystus okazuje podczas każdej Mszy świętej - gdy ofiarowuje się za nas pod postacią chleba i wina. Ta ofiara jest taką samą ofiarą jak ofiara za grzechy ludzkie Mesjasza na krzyżu - czysta i doskonała. Jezus objawia się też jako miłosierny, gdy odpuszcza wiernym grzechy podczas spowiedzi. Udziela swej miłości małżonkom i zachęca, by na niej budować swe życie. Do chorych przychodzi w sakramencie namaszczenia chorych i podtrzymuje ich w cierpieniu.

Najlepszą odpowiedzią człowieka na miłość Boga jest poświęcenie całego siebie kochającemu Ojcu oraz miłowanie bliźniego jak siebie samego.

ŚmingusówkaPoniedziałek Wielkanocny w całej Polsce znany jest jako „śmigus - dyngus”. Przeżywamy go pod znakiem wody święconej, jak i zwykłej.

Polewając się nawzajem wodą, przypomnijmy sobie że owy zwyczaj pochodzi prawdopodobnie z Jerozolimy, gdzie przeciwnicy chrześcijaństwa rozganiali wiernych głoszących Zmartwychwstanie Pańskie.

Nie możemy zapominać również, iż wszyscy zostaliśmy obmyci wodą Chrztu świętego. W tym dniu pamiętajmy o swej godności chrześcijańskiej oraz o tym, że zanurzeni w śmierci Chrystusa, jak On powstaniemy z martwych i wkroczymy w „nowe życie”.

EWANGELIA

Ewangelia wg św. Mateusza [Mt 28,8-15]

Gdy anioł przemówił do niewiast, one pośpiesznie oddaliły się od grobu, z bojaźnią i wielką radością, i biegły oznajmić to Jego uczniom. A oto Jezus stanął przed nimi i rzekł: Witajcie. One podeszły do Niego, objęły Go za nogi i oddały Mu pokłon. A Jezus rzekł do nich: Nie bójcie się. Idźcie i oznajmijcie moim braciom: niech idą do Galilei, tam Mnie zobaczą. Gdy one były w drodze, niektórzy ze straży przyszli do miasta i powiadomili arcykapłanów o wszystkim, co zaszło. Ci zebrali się ze starszymi, a po naradzie dali żołnierzom sporo pieniędzy i rzekli: Rozpowiadajcie tak: Jego uczniowie przyszli w nocy i wykradli Go, gdyśmy spali. A gdyby to doszło do uszu namiestnika, my z nim pomówimy i wybawimy was z kłopotu. Ci więc wzięli pieniądze i uczynili, jak ich pouczono. I tak rozniosła się ta pogłoska między Żydami i trwa aż do dnia dzisiejszego.

Źródło:mateusz.pl - Czytania na każdy dzień

FESTYN PARAFIALNY
na rzecz budowy nowego kościoła

NIEDZIELA 07.05.2017 r.
godz. od 8:45 do 18:00
Parafia Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie - Mirowie

Od godz. 8:45 do 17:45 - zabawa fantowa
– każdy los wygrywa!!!

oraz

kawiarenka – wypieki domowe, grill, kawa, herbata, napoje chłodzące i lody firmy ALEX-POL oraz Produkty regionalne „BULLE”

Od godz. 14:00 - atrakcje festynu:

  • dobra muzyka dla wszystkich!!!
  • dmuchane zamki!!!
  • gry i zabawy dla młodszych i starszych!!!

Godz. 18:00 - losowanie
nagród głównych:

  • komplety wypoczynkowe,
  • felgi aluminiowe do samochodu,
  • tablet,
  • AGD: elektryczny mop parowy,
  • grill elektryczny,
  • 5 ͯ 100 zł talony na zakupy w sklepie Lewiatan-Mirów,
  • haftowany obraz,
  • prostownica do włosów.

ZAPRASZA RADA PARAFIALNA
i AKCJA KATOLICKA

To jedno z najważniejszych świąt chrześcijańskich upamiętniających śmierć oraz zmartwychwstanie Chrystusa. Obchodzona jest w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni.

Trzeciego dnia po ukrzyżowaniu Jezusa, Maria Magdalena, Maria - matka Jakuba i Salome poszły o wschodzie słońca na grób aby namaścić Jego ciało. Grób był otwarty, kamień odsunięty, a w środku nie było ciała Mesjasza, ponieważ zmartwychwstał. Wg Ewangelii św. Marka, kobiety spotkały w grocie młodzieńca, a św. Mateusz pisze iż był to Anioł.

W dniu zmartwychwstania Chrystusa do Emaus szli dwaj Jego uczniowie, rozgoryczeni śmiercią swojego Nauczyciela. W czasie drogi przyłączył się do nich Jezus. Dopiero po dotarciu na miejsce, Jezus został rozpoznany przez uczniów podczas łamania chleba.

ZmartwychwstaniePierwsza Niedziela Wielkanocna to dzień radości, bo Chrystus prawdziwie zmartwychwstał. Ostatnim słowem Pana nie były śmierć i poniżenie, lecz zmartwychwstanie i chwała. Dlatego Wielka Niedziela jest świętem zwycięstwa Jezusa nad szatanem i nad śmiercią. Chrystus został ofiarowany na krzyżu jako nasza Pascha, co oznacza, że i my w Nim i poprzez Niego uczestniczymy w Jego zwycięstwie złem.

Msza rezurekcyjna:

Mszę rezurekcyjną poprzedza uroczysta procesja z Hostią w monstrancji oraz liturgiczne symbole święta: krzyż ozdobiony stułą, paschał i figura Jezusa Zmartwychwstałego. Procesja rozpoczyna się przy znajdującym się w kościele Grobie Pańskim, przy którym ksiądz śpiewem oznajmia zmartwychwstanie Jezusa. Niosąc monstrancję z Hostią, celebrans prowadzi całą procesję dookoła kościoła. Na początku Mszy świętej wznoszony jest okrzyk radości „Alleluja!” (czyli Chwalcie Boga).

W polskim zwyczaju każda rodzina po porannej rezurekcji składa sobie wielkanocne życzenia i zasiada do uroczystego śniadania wielkanocnego.

Sobota to czas czuwania i straży nad grobem Jezusa. Modlitewna zaduma oraz wyciszenie panują do późnych godzin popołudniowych .Wieczorem rozpoczynają się obchody Wigilii Paschalnej. Wielka Sobota jest, obok Wielkiego Piątku, jednym z dwóch dni w roku kiedy nie odprawia się Mszy świętej.

Warta nad grobem Pana Jezusa

W kościołach odbywa się adoracja Najświętszego Sakramentu złożonego do Grobu, a wierni oddają pokłon krzyżowi. Tego dnia kapłani święcą pokarmy przeznaczone na stół świąteczny takie jak:

Święconka Wielkanocna

  • jajka - oznaczające życie i odrodzenie
  • baranka - symbol Jezusa Chrystusa jako Bożego Baranka
  • chleb - to Ciało Chrystusa, jest oznaką dostatku
  • chrzan - wraz z masłem to znak goryczy i słodyczy po śmierci oraz zmartwychwstaniu
  • sól - symbol dostatku i gościnności
  • wędliny - oznaczają kończący się Wielki Post.

Pamiętamy także o tym, by pokarmem podzielić się także z potrzebującymi.

Liturgia Wielkiej Soboty:

W ten dzień wieczorem kończy się adoracja przy Grobie Pańskim a rozpoczyna się Liturgia Wigilii Paschalnej składająca się z czterech części:

PaschałLiturgii Światła - przed kościołem kapłan święci ogień, od którego zapala się paschał - symbol Chrystusa. Na świecy paschalnej kapłan kreśli krzyż i litery: alfa i omega. Oznacza to, że na początku był Bóg i on też przyjdzie na końcu jako miłosierny sędzia. Na paschale kapłan zapisuje bieżącą datę, chcąc podkreślić, że Chrystus przechodzi od punktu alfa do punktu omega. Ponadto ksiądz wbija w paschał pięć gwoździ symbolizujących pięć ran Chrystusa. Liturgia ŚwiatłaNastępnie diakon lub kapłan wnosi zapalony paschał do świątyni, zatrzymując się u progu, na środku i przed ołtarzem głównym śpiewając Światło Chrystusa.

Liturgii Słowa - w tym dniu przewidziane jest 9 czytań biblijnych. Część z nich można pominąć, lecz zawsze należy przeczytać urywek z Księgi Wyjścia, mówiący o przejściu przez Morze Czerwone. Po ostatnim czytaniu ze Starego Testamentu i modlitwie, kapłan intonuje „Gloria”, w trakcie którego biją dzwony, grają organy. Potem kapłan czyta Ewangelię i wygłasza homilię.

Liturgii Chrzcielnej - po homilii następuje liturgia chrzcielna w trakcie której śpiewana jest Litania do Wszystkich Świętych, po niej celebrans błogosławi wodę chrzcielną, zanurzając w niej trzy razy paschał. Po błogosławieństwie wody chrzcielnej odmawiamy przyrzeczenia chrzcielne przy zapalonych świecach.

Liturgii Eucharystycznej - jej przebieg jest podobny do Liturgii Eucharystycznych innych niedziel, jednak kapłani odmawiają I Modlitwę Eucharystyczną.

Ceremonię kończy uroczysta procesja rezurekcyjna z Najświętszym Sakramentem. W niektórych kościołach procesja następuje pierwszą mszą poranną w Niedzielę Wielkanocną.

Gdy nastał ranek, wszyscy najwyżsi kapłani i starszyzna postanowili o zgładzeniu Jezusa. Oskarżali Mesjasza o podburzanie narodu, namawianie do niepłacenia podatków cesarzowi i podawanie się za żydowskiego króla. Zaprowadzono więc Go przed oblicze rzymskiego namiestnika Poncjusza Piłata, który nie znajdując dowodów winy, odesłał Chrystusa do tetrarchy galilejskiego Heroda Antypasa, aby osądził swego poddanego. Król nie chciał podjąć się wydania wyroku i odesłał więźnia z powrotem do namiestnika rzymskiego.

Jezus przed Piłatem

Judasz widząc to, zwrócił srebrniki przyznając, że wydał niewinnego. Piłat wielokrotnie próbował uratować Jezusa, korzystając ze zwyczaju uwolnienia jednego z więźniów. Jednak arcykapłani namówili lud, aby głosował ze uwolnieniem Barabasza. Wówczas Chrystus po ubiczowaniu został skazany na śmierć krzyżową. Pojmano wtedy Mesjasza, który dźwigając swój krzyż udał się na miejsce zwane Trupia Czaszką (Golgotą). Tam został ukrzyżowany wraz z dwoma złoczyńcami. Około godziny piętnastej Jezus zaczął konać na krzyżu. Umarł około dwudziestej pierwszej. Józef z Arymatei poprosił o wydanie ciała Syna Bożego i złożył Go do grobu wykutego dla siebie w skale. Nie było czasu na szukanie grobu, bo zaczął się szabat i przygotowania do niedzielnego święta Paschy.

Śmierć na krzyżu

Liturgia Wielkiego Piątku:

Złożenie Pana Jezusa do grobuW tym dniu nie odprawia się Mszy świętych, z szacunku do ofiary Chrystusa poniesionej na krzyżu za grzechy świata.

Wcześnie rano w Wielki Piątek odbywa się Liturgia Ciemnych Godzin na pamiątkę pojmania Jezusa. Po południu odbywają się Drogi Krzyżowe. A wieczorem, przed Liturgia Wielkopiątkową, księża wychodząc w ciszy przed ołtarz, padają przed nim twarzą do ziemi. Ten gest jest zwany prostratio.

Liturgia Męki Pańskiej składa się z Liturgii słowa, adoracji krzyża, Komunii świętej i procesji z Eucharystią do tabernakulum Grobu Pańskiego. Przeniesienie Eucharystii przypomina zdjęcie z krzyża i pogrzeb Jezusa. Przy Grobie jest się wystawienie Najświętszego Sakramentu (w monstrancji nakrytym białym welonem) oraz krótka modlitwa.

Następnie, do późnych godzin nocnych, odbywa się czuwanie przy Grobie Pańskim.

W Wielki Piątek wszystkich wiernych obowiązuje ścisły post.

Wieczorem, około dwudziestej pierwszej, pod przewodnictwem papieża odbywa się Droga Krzyżowa w rzymskim Koloseum.

Wielki Piątek

  • 8.00 – KŻR św. Dominika.
  • 9.00 – KŻR św. Maksymiliana Kolbe.
  • 10.00 – KŻR św. Jacka.
  • 11.00 – KŻR św. Stanisława BM.
  • 12.00 – ul. Mirowska od miasta do wodociągów.
  • 13.00 – ul. Mirowska od wodociągów do górki.
  • 14.00 – ul. Mirowska od górki do kościoła.
  • 15.00 – Koronka do Miłosierdzia Bożego - ul. Filtrowa i ul. Morenowa.
  • 16.00 – ul. Skalna, ul. Turystyczna i ul. Rozdolna.
  • 17.15 – Droga krzyżowa.
  • 18.00 – Liturgia Wielkiego Piątku.
  • 20.00 – Nieustający Różaniec.

Wielka Sobota

  • 8.00 – ul. Mączna i ul. Zawodziańska.
  • 9.00 – poświęcenie pokarmów.
  • 10.00 – poświęcenie pokarmów.
  • 11.00 – poświęcenie pokarmów.
  • 12.00 – poświęcenie pokarmów.
  • 13.00 – ul. Komornicka od miasta do ul. Filtrowej.
  • 14.00 – ul. Komornicka od ul. Filtrowej do końca.
  • 15.00 – ul. Mstowska, ul. Wodociągowa i ul. Krańcowa.
  • 16.00 – ul. Bursztynowa, ul. Prędziszów.
  • 17.00 – ul. Hektarowa.
  • 18.00 – Liturgia Wielkiej Soboty.
  • 20.00 – Legion Maryi.

Program Świętego Triduum Paschalnego

Wielki Czwartek – 13 kwietnia 2017 r.

  • Msza św. Wieczerzy Pańskiej - godz. 18:00
  • Adoracja Najświętszego Sakramentu w Ciemnicy - do godz. 21:00

Wielki Piątek – 14 kwietnia 2017 r.

  • Adoracja w Ciemnicy od godz. 8:00
  • Droga krzyżowa - godz. 17:15
  • Liturgia Wielkiego Piątku - godz. 18:00
  • Adoracja przy Bożym Grobie - do godz. 21:00

Wielka Sobota – 15 kwietnia 2017 r.

  • Adoracja przy Bożym Grobie - od godz. 8:00
  • Poświęcenie pokarmów na stół wielkanocny godz.: 9:00, 10:00, 11:00 i 12:00
  • Liturgia Wielkiej Soboty - poświęcenie ognia i wody - godz. 18:00
  • Adoracja przy Bożym Grobie - do godz. 21:00

Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego – 16 kwietnia 2017 r.

  • Rezurekcja - godz. 6:00
  • Następne Msze św.: godz. 9:30, 11:30 i 16:00
  • Nie ma Mszy św. o godz. 8.00!

Poniedziałek Wielkanocny – 17 kwietnia 2017 r.

  • Msze św. o godz. 8:00, 9:30, 11:30 i 16:00

To ostatnia niedziela przed Wielkanocą, będąca pierwszym dniem Wielkiego Tygodnia - okresu upamiętniającego ukrzyżowanie i śmierć Chrystusa. Rozpoczyna okres przygotowania duchowego do Świąt, będącego wyciszeniem, skupieniem i przeżywaniem męki Jezusa. Zwiemy ją „Niedzielą Męki Pańskiej”, w tym dniu odbywają się podczas Mszy świętej czytania fragmentów Ewangelii związanych z ostatnimi dniami życia Jezusa.

Niedziela Palmowa - Wjazd do JerozolimyŚwięto to zostało ustanowione na pamiątkę przybycia Chrystusa do Jerozolimy. Jak podają czterej ewangeliści, było to przybycie uroczyste i triumfalne. Wjeżdżającego na osiołku Chrystusa witały tłumy z okrzykiem „Hosanna Synowi Dawida”. Lud wyszedł Mu na spotkanie, słał płaszcze i gałązki. Tego dnia przynosimy do kościoła palemki, symbol odradzającego się życia, zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy. Po Mszy następuje uroczysta procesja z palmami.

Od 1986 roku zgodnie z wolą papieża Jana Pawła II, w Niedzielę Palmową obchodzony jest też Światowy Dzień Młodzieży.

Uzdrowienie niewidomego od urodzenia

Słowa Ewangelii według Świętego Jana [J 9, 1-41]

Jezus, przechodząc, ujrzał pewnego człowieka, niewidomego od urodzenia.

Uczniowie Jego zadali Mu pytanie: «Rabbi, kto zgrzeszył, że się urodził niewidomy – on czy jego rodzice?» Jezus odpowiedział: «Ani on nie zgrzeszył, ani rodzice jego, ale stało się tak, aby się na nim objawiły sprawy Boże. Trzeba nam pełnić dzieła Tego, który Mnie posłał, dopóki jest dzień. Nadchodzi noc, kiedy nikt nie będzie mógł działać. Jak długo jestem na świecie, jestem światłością świata».

To powiedziawszy, splunął na ziemię, uczynił błoto ze śliny i nałożył je na oczy niewidomego, i rzekł do niego: «Idź, obmyj się w sadzawce Siloam» – co się tłumaczy: Posłany. On więc odszedł, obmył się i wrócił, widząc.

A sąsiedzi i ci, którzy przedtem widywali go jako żebraka, mówili: «Czyż to nie jest ten, który siedzi i żebrze?» Jedni twierdzili: «Tak, to jest ten», a inni przeczyli: «Nie, jest tylko do tamtego podobny». On zaś mówił: «To ja jestem».

Mówili więc do niego: «Jakżeż oczy ci się otworzyły?»

On odpowiedział: «Człowiek, zwany Jezusem, uczynił błoto, pomazał moje oczy i rzekł do mnie: „Idź do sadzawki Siloam i obmyj się”. Poszedłem więc, obmyłem się i przejrzałem». Rzekli do niego: «Gdzież On jest?» Odrzekł: «Nie wiem».

Zaprowadzili więc tego człowieka, niedawno jeszcze niewidomego, do faryzeuszów. A tego dnia, w którym Jezus uczynił błoto i otworzył mu oczy, był szabat. I znów faryzeusze pytali go o to, w jaki sposób przejrzał. Powiedział do nich: «Położył mi błoto na oczy, obmyłem się i widzę».

Niektórzy więc spośród faryzeuszów rzekli: «Człowiek ten nie jest od Boga, bo nie zachowuje szabatu». Inni powiedzieli: «Ale w jaki sposób człowiek grzeszny może czynić takie znaki?»
I powstał wśród nich rozłam. Ponownie więc zwrócili się do niewidomego: «A ty, co o Nim mówisz, jako że ci otworzył oczy?» Odpowiedział: «To prorok».

Żydzi jednak nie uwierzyli, że był niewidomy i że przejrzał, aż przywołali rodziców tego, który przejrzał; i wypytywali ich, mówiąc: «Czy waszym synem jest ten, o którym twierdzicie, że się niewidomy urodził? W jaki to sposób teraz widzi?» Rodzice zaś jego tak odpowiedzieli: «Wiemy, że to jest nasz syn i że się urodził niewidomy. Nie wiemy, jak się to stało, że teraz widzi; nie wiemy także, kto mu otworzył oczy. Zapytajcie jego samego, ma swoje lata, będzie mówił sam za siebie». Tak powiedzieli jego rodzice, gdyż bali się Żydów. Żydzi bowiem już postanowili, że gdy ktoś uzna Jezusa za Mesjasza, zostanie wyłączony z synagogi. Oto dlaczego powiedzieli jego rodzice: «Ma swoje lata, jego samego zapytajcie».

Znowu więc przywołali tego człowieka, który był niewidomy, i rzekli do niego: «Oddaj chwałę Bogu. My wiemy, że człowiek ten jest grzesznikiem». Na to odpowiedział: «Czy On jest grzesznikiem, tego nie wiem. Jedno wiem: byłem niewidomy, a teraz widzę». Rzekli więc do niego: «Cóż ci uczynił? W jaki sposób otworzył ci oczy?» Odpowiedział im: «Już wam powiedziałem, a wy nie słuchaliście. Po co znowu chcecie słuchać? Czy i wy chcecie zostać Jego uczniami?»

Wówczas go obrzucili obelgami i rzekli: «To ty jesteś Jego uczniem, a my jesteśmy uczniami Mojżesza. My wiemy, że Bóg przemówił do Mojżesza. Co do Niego zaś, to nie wiemy, skąd pochodzi».

Na to odpowiedział im ów człowiek: «W tym wszystkim dziwne jest to, że wy nie wiecie, skąd pochodzi, a mnie oczy otworzył. Wiemy, że Bóg nie wysłuchuje grzeszników, ale wysłuchuje każdego, kto jest czcicielem Boga i pełni Jego wolę. Od wieków nie słyszano, aby ktoś otworzył oczy niewidomemu od urodzenia. Gdyby ten człowiek nie był od Boga, nie mógłby nic uczynić».

Rzekli mu w odpowiedzi: «Cały urodziłeś się w grzechach, a nas pouczasz?» I wyrzucili go precz.

Jezus usłyszał, że wyrzucili go precz, i spotkawszy go, rzekł do niego: «Czy ty wierzysz w Syna Człowieczego?» On odpowiedział: «A któż to jest, Panie, abym w Niego uwierzył?» Rzekł do niego Jezus: «Jest nim Ten, którego widzisz i który mówi do ciebie». On zaś odpowiedział: «Wierzę, Panie!» i oddał Mu pokłon.

A Jezus rzekł: «Przyszedłem na ten świat, aby przeprowadzić sąd, żeby ci, którzy nie widzą, przejrzeli, a ci, którzy widzą, stali się niewidomymi». Usłyszeli to niektórzy faryzeusze, którzy z Nim byli, i rzekli do Niego: «Czyż i my jesteśmy niewidomi?» Jezus powiedział do nich: «Gdybyście byli niewidomi, nie mielibyście grzechu, ale ponieważ mówicie: „Widzimy”, grzech wasz trwa nadal».

Oto słowo Pańskie.

Źródło: legan.eu